Ik verwacht dat voordat je begon aan dit traject, dat je al hebt bepaald waarom je wil gaan ondernemen. Was het omdat je niet meer happy was in je huidige carriere of omdat je gewoon niet kon wachten om die ene dienst aan te bieden.
De komende tijd ga je een hoop geld maar vooral een hoop tijd investeren om je bedrijf van de grond te laten komen. Het is dus van cruciaal belang dat je 100% achter je keuze staat wat betreft diensten die je gaat aanbieden.
Om je bedrijf goed neer te zetten is het nodig om jezelf neer te zetten als expert in jouw vakgebied. Als je te veel diensten aanbiedt, dan wordt dit vakgebied vaag. Je kunt je niet op ieder vlak specialiseren.
Daarnaast is de kans dat je als net gestarte ondernemer niet echt een uniek product of dienst op de markt gaat zetten. Maar hoe zorg je er voor dat je jezelf straks toch succesvol onderscheidt van de rest?
Ik zal mijn eigen carriere als voorbeeld noemen. Een grafisch vormgever is vaak van alle markten thuis, maar toch kan je jezelf heel goed specialiseren. Pak meteen even mijn bedrijfsplan er bij (want, ja, ik dacht dat dit moest voor de kvk). Ik startte namelijk niet alleen als grafisch vormgever & websitebouwer, maar ook als Social Media strateeg. Als ik mijn ondernemingsplan nu lees moet ik zelfs een beetje lachen. Toen ik startte was ik namelijk nog helemaal into Social Media, eerlijk gezegd nog steeds, maar er zijn ondernemers die dit 100 keer beter kunnen. Betekent dit dat ik er nu helemaal niks meer mee doen? Nee, ik adviseer nog steeds mijn klanten, maar laat de exacte science graag over aan mijn collega’s.
Dus na ongeveer een jaar kwam ik tot de conclusie dat er ondernemers zijn die hier veel beter in zijn, dus besloot ik mij exclusief te specialiseren in grafische vormgeving en het bouwen van websites. Maar omdat ik social media gewoon veel te leuk vind, blijf ik dit aanbieden voor mijn klanten, maar op veel kleinere schaal. Het enige wat echt is gebleven is grafische vormgeving.
Ik hoor je denken. ‘oke, dus je doet nog eigenlijk hetzelfde als toen je startte maar dan net anders?’ Precies. Stom verhaal dan eigenlijk he? Ik bied nog altijd dezelfde diensten aan, maar heb mij compleet gespecialiseerd in grafische vormgeving. Ik heb mij de afgelopen jaren gerealiseerd waar ik goed in beter en waar ik nog beter in ben. Zo is grafische vormgeving en branding mijn specialisatie geworden.
Dus de clue van dit verhaal is? Waar wordt jij op dit moment zielsgelukkig van? Zo kan je het als fotograaf ontzettend leuk vinden om bruiloften te fotograferen, maar doe je niet aan familieshoots. Als illustrator kan je jezelf compleet focussen op infographics of maak je toch liever illustraties voor kinderboeken?
Stel jezelf deze vraag elk half jaar. Word ik nog blij van wat ik nu doe? Is het antwoord ja, lekker doorgaan zoals je gaat. Is het antwoord nee? Vraag jezelf dan af waar je wel blij van wordt.